Historisk riss av produksjonen ved Framnæs Mekaniske Værksted kan deles i tre epoker: 1. hvalfangstperioden 1896 til 1952, 122 nybygg 2. mellomperiode, lasteskip og stykkgods, 1952 - 1972, 27 nybygg 3. oljevirksomhet, ca. 1973 til 1985, 18 nybygg og 7 plattformer 1. epoke - hvalfangst, omfatter bnr. 30 - bnr. 152 samt div. utrustning til næringen. 2. epoke lasteskip - stykkgods, 1952 - 1972, omfatter bnr 153 - bnr 181 3. epoke oljevirksomhet, 1972 - 1986, omfatter br. 182 - bnr. 200 + plattformer Alt ifra tegningsarkivet ved Framnæs Mekaniske Værksted er ikke bevart. Etter en gjennomgang av Finn Andresen i 2001 følgende kriterier bestemt: * tre plattformer typer er bevart i sin helhet, de andre plattformene («søster bygg») her er det kun de approberte tegningene som er bevart. (se liste under) Approberte tegninger av utvalgte bnr.: * Bygg 188 jernbaneferge fra 1978 Geroite Na Sevastopol (Bulgaria) * Bygg 195 kjøle-fryse-lastebåt far 1981 Hilco Skater * Rigg TF 101 Norskald (borerigg type pentagon), des. 1973 BEVARES, den første rigg bygget ved FMV fra epoken da oljeeventyret kom. * Rigg TF N-105 Nordraug (borerigg type H3), des. 1976 BEVARES * Rigg TF N-107 Bow Drill ll (borerigg type Pacesetter), 1983 BEVARES * Bygg N-200 Seaway Pelikan fra 1984, det siste bygg ved FMV, samtidig er skipet tegnet og utviklet ved FMV, det er et dykkerfartøy / supplyskip.