AS Framnæs Mekaniske Værksted (heretter Framnæs) ble opprettet som aksjeselskap i 1898, etter å ha vært i drift siden 1892. Det hadde imidlertid vært skipsverft på Framnæs siden 1816 og selskapet var et resultat av oppkjøp av de ulike verftene som hadde hatt sitt virke der. Framnæs skulle få stor betydning som hjørnesteinsbedrift i Sandefjord. Ved verftet var den primære geskjeften å reparere og bygge om skip i tillegg til en rekke nybygg. Det ble bygget store seilskip i seilskutetiden og videre derfra, gikk de tidlig over til bygging av dampskip. De bygget om skip til flytende kokerier til hvalfangstflåten og stod bak en rekke teknologiske nyvinninger innen sitt felt. Under krigen ble Framnæs beleiret av tyskerne, som hadde en målsetning om å bruke verftet til utvikling av krigsmateriell. Dette ble ikke noen stor suksess, på grunn av en rekke «gå sakte-aksjoner» på verftet som hindret bygging og videreutvikling. I etterkrigstiden videreutviklet Framnæs skipsproduksjonen og leverte skip til store deler av verden, og i oljealderen ble det økt fokus på boreplattformer og heisekraner. Etter oljekrisen i 1973 skulle det vise seg vanskelig å drive verftet og på 1980-tallet gikk det stadig dårligere med selskapet. Dette førte til at man fra høsten 1986 forsøkte å drive videre gjennom seks ulike børsnoterte selskaper under morselskapet Framnæs Industriutvikling A/S. Framnæs Mekaniske Verksted A/S fortsatte med skipsbygging og reparasjoner. Framnæs Contracting A/S utførte oppdrag utenfor verkstedet på mekaniske installasjoner, Framnæs Engineering A/S tilbød ingeniørtjenester, Framnæs Interiør A/S tok snekker- og innredningsoppdrag, Framnæs Elektro A/S arbeidet med elektriske installasjoner og automasjon og Sacon A/S arbeidet med kontrolltjenester i samarbeid med Aune Control i felles eie. Dette grepet var likevel ikke nok for å redde bedriften og i 1987 ble den nedlagt. Utdypende detaljer kan finnes i Hans Bogen: "A/S Framnæs Mek. Verksted 1898-1948" og Jørn Magdahl: "Framnæsarbeiderens historie"