Fram til 1960 var arkivordningen i Finansdepartementet basert på arkiv for det enkelte kontor. Imidlertid ble referatprotokollene dels ført for hele departementet, dels for de enkelte avdelinger. Vi har derfor valgt å samle alle departementets referatprotokoller fra 1819 til 1960 i en katalog. Det finnes kataloger for de enkelte kontorarkiv for samme periode. Ved kgl. res. 18.8.1828 ble Finansdepartementet delt i to avdelinger - Finansavdelingen og Avdelingen for det indre. Referatprotokollene 1819-1828 dekker hele departementet. Mellom 1829 og 1845 er det én serie for Finansavdelingen og én for Avdelingen for det indre. Fra 1846 føres det igjen en serie for hele departementet fram til opprettelsen av Oppebørsels-kontoret i 1850. Deretter føres en egen referatbokserie for Oppebørselskontorene (Oppebørselskontoret 1850-1868og 1. og 2. oppebørselskontor 1869-1917). Denne serien er samlet i S-1064 Oppebørselskontoret. I 1918 opprettet Finansdepartementet en ny avdeling - Skatteavdelingen. Samtidig ble oppebørselskontorene nedlagt. Skatteavdelingens referat ble de første åra ført sammen med resten av avdelingen, men førte egen referatprotokoll fra 1924. Den almindelige avdeling (seinere kalt Administrasjonsavdelingen) som bla. rommet Administrasjonskontoret, Aktivkontoret og Avgiftskontoret, ble opprettet i 1933. Denne avdelingen førte også egne referatprotokoller. Skatteavdelingen ble delt i 1950 i Den alminnelig skatteavdeling og Skattelovavdelingen. Begge disse avdelingen fortsatte tradisjonen fra Skatteavdelingen og førte egne referatprotokoller. I enkelte år finnes også egen referatprotokoll for Finansavdelingen og Bankinspeksjonen.