Trosvik Slip og Verksted ble etablert i Trosvikbukta i 1916 av Ola Jacobsen. Formålet var skipsbygging og reparasjon av båter. I 1918 ble Brevik Skibsbyggeri etablert. Samme år ble det invitert til tegning av aksjer i selskapet Trosvik Mek. Verksted, som overtok Trosvik Slip og Verksted og Brevik Skibsbyggeri. Fortsatt var det Ola Jacobsen som var eier og direktør. På begynnelsen av 1920-tallet var det dårlige tider for verkstedet, og Skiensfjordens Kredittbank overtok eierskapet av bedriften i 1925. I 1929 kjøper Jacobsen-familien bedriften tilbake. I 1925 bytter bedriften navn til Trosvik Verksted AS - et navn som besto helt frem til konkursen i 1986. Den første båten som ble bygget ved verkstedet ble levert i 1917, det var motorlekteren Union VI. Til sammen bygget verkstedet 31 lektere i perioden 1917-1994. Byggeoppdragene bestod av varierte oppdrag, det ble bygget: lektere, lastebåter, kystruteskip/lokalruteskip, tankbåter, passasjer- og bilferjer, seismiske fartøyer, samt borerigger og supplybåter. Bygg nr. 81 - Stove Pet, var den første norskbygde båten i klassen "tankskip for solvens." Bygg nr. 82 - Dyvi Anglia, var en spesialbåt for frakt av fabrikknye biler, som var med på å revolusjonere ro-ro-markedet. Med bygg nr. 88 - MS Mandeville, ble Trosvik Verksted AS tildelt designerprisen av Mekaniske Verksteders Landsforening. I tillegg til tradisjonell skipsbygging engasjerte Trosvik Verksted seg i utbyggingen av Norsk Hydro AS sine anlegg på Herøya på 1930-tallet. På 1970-tallet fikk de flere oppdrag i forbindelse med etableringen av Petrokjemianleggene i Bamble. I 1953 tar Ola Jacobsens sønn, Odd Jacobsen, over som direktør for Trosvik Verksted AS. I 1966 overtok Trosvik Verksted AS Øya Verksted, og i 1971 overtok de Porsgrunn Mek. Verksted, som fikk navnet Porsgrunn Verft AS. Disse tre: Trosvik Verksted AS, Øya Verksted og Porsgrunn Verft AS, ble fra 1972 markedsført under fellesnavnet "Trosvikgruppen". Det er også i 1972 Ola Horg Jacobsen tok over som direktør for Trosvik Verksted AS, etter sin far. På 1970-tallet tok Trosvik Verksted et stort steg inn i oljeindustrien. I et samarbeid med Framnæs Mek. Verksted AS og Langesund Industri AS, under K/S A/S selskapet Normarig, ble det bygget fem borerigger i perioden 1973-1976. Den første av dem, bygg nr. 101 - Norskald, var den første borerigg som i sin helhet ble bygget i Norge. I 1979 etableres Trosvik AS, et morselskap for de andre selskapene. Samme år etableres Trosvik Engineering AS, som blant annet skulle utvikle designpakker for ro-ro ferjer, kjemikalietankere, supplybåter, seismiske fartøyer og boreplattformer. De utviklet et eget borerigg-design, "Trosvik Bingo", i samarbeid med konsulentfirmaet Maritime Engineering AS, og med støtte fra Norsk Teknisk Naturvitenskapelig Forskningsråd. I 1980 ble det inngått kontrakt med K/S A/S Smedvig Drilling CO., om bygging av en borerigg med Trosvik Bingo-design. Resultatet ble bygg nr. 133 - West Vanguard, den første boreriggen bygget med et Bingo-design, og et viktig prosjekt for bedriften. Flere borerigger, med Bingo-design, ble bygget på lisens ved andre verft i samme periode. Andre design utviklet av og ved Trosvik Verksted AS og Trosvik Engineering AS var blant annet: K.O.3000, Big Buoy, Trosvik Beaver og Trosvik Seatel. I 1981 skiftet Porsgrunn Verft navn til Porsgrunn Industri, og i 1983 ble Trosvik Offshore AS etablert - med kontorer i Stavanger. Trosvik Verksted AS inngikk i 1985/1986 en kontrakt om bygging av en ny riggkonstruksjon med et Trosvik Bingo II 4500 design, men på våren 1986 ble kontrakten kansellert. Dette sammen med flere andre faktorer var med på å føre til Trosvik Verksted AS konkurs i 1986. Syv tidligere ansatte i bedriften gikk i juli 1987 sammen og dannet Brevik Management. Samme året ble også Brevik Constructions etablert. Brevik Management og Brevik Constructions ble solgt til Aker Yards i 2001.