Det regionale høgskolestyret for Oslo og Akershus (RHOA) ble konstituert 18.10.1979 etter tilråding fra Kirke- og undervisningsdepartementet i tråd med Stortingsmelding nr. 56 (1978-1979), og godkjent ved kgl. res. av 2.3.1979. Styret var sammensatt av 9 medlemmer - 5 fra fylkeskommunene, 2 studenter og 2 ansatte ved høgskolene. I tilknytning til styret ble et sekretariat - ledet av en av departementet ansatt direktør - opprettet for å ta seg av saksbehandling, saksforberedelse og annet kontorarbeid. Først fikk høgskolestyret ansvar for de ti pedagogiske høgskolene i regionen, senere også de helsefaglige. Fra 1.1.1986 ble de kommunale sykepleierhøgskolene overtatt av staten og innlemmet i det regionale høgskolesystemet. I 1986 hadde RHOA ansvar for 28 høgskoler i regionen. I 1992 ble det opprettet nye statlige utdanningskontor, et for hver av de 18 regionene, som skulle ha ansvar for statlige oppgaver innen alle utdanningsområder. Ved kgl. res. av 13.7.1992 ble reglementet for høgskolestyrene endret. Stillingshjemler ved sekretariatene ble overført til utdanningskontorene 1.8.1992. Utdanningskontorene ble til ved sammenslutning av skoledirektørene og sekretariatet for de regionale høgskolestyrene. Høgskoleledelsen ble å betrakte som en egen seksjon innen utdanningskontorene. Virksomheten ved sekretariatet ble i stor grad ført videre til den endelige omorganiseringen i 1994. Den formelt riktige betegnelsen på sekretariatet 1992-1994 var 'Statens utdanningskontor for Oslo og Akershus - Høgskolestyrets sekretariat'. Sekretariatet benyttet imidlertid navnet 'Det regionale høgskolestyret for Oslo og Akershus' helt til nedleggelsen av styret 31.7.1994, da høgskolene i regionen ble slått sammen til to nye høgskoler; Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Akershus. Høgskolestyrets virksomhet føres videre i de to nye høgskolestyrene, sekretariatets virksomhet i stor grad av de to nye høgskolenes administrasjon.