Iflg. kgl.res. 2.9.1899 måtte tillatelse til bruk av motorvogn på offentlig vei innhentes hos amtmannen, som også utstedte de første sertifikater. Ved lov 21.6.1912 om bruk av motorvogner (forskifter ved kgl.res. 18.3.1913), overførtes bilregistrering og førerkortutstedelse til politiet. Til sin hjelp oppnevnte politiet sakkyndige med teoretisk og praktisk kunnskap. I 1913 var det oppnevnt i alt 18 sakkyndige. Iflg. motorvognloven av 20.2.1926 skulle de bilsakkyndige ikke lenger oppnevnes av politimesteren, men av Arbeidsdept. Administrasjonen av bilkontrollen lå hos Vegdirektøren som var de bilsakkyndiges nærmeste overordnete. Landet var tidlig inndelt i 31 bilsakkyndigdistrikter med ialt 39 bilsakkyndige. I 1939 overgikk de bilsakkyndige til å bli fastlønte offentlige tjenestemenn; samtidig økte antall distrikter til 35. Statens bilsakkyndige skulle på forlangende av politiet foreta undersøkelser av motorvogner for registrering samt prøving av førere. Tjenesteområdet utgjorde - såvidt mulig - et politidistrikt. I Østfold fylke fantes det før 1939 bilsakkyndige i Halden, Sarpsborg, Fredrikstad og Moss. Fra slutten av 1950-tallet til omkring 1962 foregikk en prosess med å overføre funksjoner fra politiet til de bilsakkyndige. Politiet beholdt utstedelsen av førerkort frem til 1.4.1979. I 1960 ble vegsjefen i fylket de bilsakkyndiges lokale overordnete i administrative spørsmål. I des. 1977 vedtok Stortinget at de bilsakkyndige, med det nye etatsnavnet Biltilsynet både faglig og administrativt skulle være underlagt vegsjefen i fylket. En omorganisering, som hadde pågått noen år, opprettet en biltilsynssjef i hvert fylke med underliggende stasjoner organisert med stasjonssjefer og seksjonsledere. I Østfold ble biltilsynets stasjon i Sarpsborg nedlagt i 1978, og erstattet med opprettelsen av en ny stasjon i Mysen. Svinesund, med spesielt ansvar for tungtrafikk kom i 1991. Biltilsynsstasjoner heter fra 1995 trafikkstasjoner. Etter at Statens vegvesen ble regionalisert i 2003 ble det bestemt at alle trafikkstasjonene i ytre Østfold skulle samles. I 2005 ble trafikkstasjonene i Halden og Moss samlokalisert med Fredrikstad. Fredrikstad trafikkstasjon ble nedlagt i 2007 og erstattet av den nye Hafslund trafikkstasjon.