Rygge flystasjon er en av Luftforsvarets største avdelinger. Flystasjonen ligger i kommunene Rygge og Råde, cirka ti kilometer fra Moss i Østfold. Flere enn 600 personer har sitt daglige virke på stasjonen, noe som også gjør den til en av de største arbeidsplassene i regionen. I mer enn 60 år har det vært militær flyvirksomhet i Rygge. Den første militære flyplassen i Rygge ble bygget av tyskerne i 1942-1943 og lå drøye to kilometer vest for dagens rullebane. Fra Rygge opererte blant annet Messerschmidt Bg-109 jagerfly og JU-52 transportfly. Åpnet i 1954 Etter krigen ble flyplassen først nedlagt, men i 1949 kom Flygeskolens befalsutdanning og grunntrening med Fairchild Cornell-skolefly til Rygge. Flyskolen flyttet videre to år senere, og i stedet kom rekruttskolen for Østlandet. I 1953 ble Luftkommando Østlandet (LKØ) flyttet fra Fornebu til Rygge. LKØ holdt til på Rygge flyplass frem til september 1954, da den nye hovedflystasjonen ble offisielt åpnet. Fra da av ble Rygge flyplass en integrert del av Rygge hovedflystasjon og populært kalt ¿Lille Rygge¿. En seksjon helikoptre ble for øvrig værende på ¿Lille Rygge¿ helt frem til 1958. ¿Lille Rygge¿ ble etter hvert overtatt av luftvernet, og fungerte både som mobiliseringslager og vedlikeholdsverksted for våpen og samband frem til den ble lagt ned som militærleir i 2003. Kald krig Den kalde krigen førte til at en rekke militære flyplasser i Norge skulle utbygges til å tilfredsstille NATO-standarder. Det ble derfor bestemt å bygge en ny militær flyplass i Rygge, og i april 1952 gikk startskuddet for anleggsvirksomheten på det som skulle bli Rygge hovedflystasjon ¿ Luftforsvarets hovedbase i Sør-Norge. Hele flyplassområdet dekker et areal på cirka 6000 mål. Grunnervervelsen var en ren nasjonal utgift og beløp seg til cirka 12 millioner kroner. 11 gårdsbruk og 39 større og mindre våningshus ble fraflyttet og sanert, og cirka 900 mål innmark ble innløst. De totale bygnings- og anleggsutgiftene for flystasjonen beløp seg til cirka 127 millioner kroner. Etter to år med hektisk arbeid ble den moderne basen åpnet 15. september 1954. I april et halvt år senere ble 332 skvadron overført fra Gardermoen og ble Rygges første operative jagerflyavdeling. Skvadronen var oppsatt med F-84G Thunderjet. I oktober fulgte 336 skvadronen og i august kom 330 skvadron. Allsidig virksomhet Frem til i dag har en rekke skvadroner og flytyper vært stasjonert i korte og lengre perioder på Rygge. I løpet av de siste årene har Rygge gått fra å være en rendyrket jagerfly-base til å bli et senter for mangeartet virksomhet. I 2002 ble 332 skvadron flyttet til Bodø, og 1. januar 2003 mistet Rygge status som hovedflystasjon og ble i stedet til Rygge flystasjon. I dag er Rygge fortsatt en av Luftforsvarets største baser, selv om den militære flyaktiviteten ikke er like stor som før.