Arbeidet med å bygge den nye flyplassen på Fornebu begynte i 1934, da Oslo kommune fikk kjøpt flyplassområdet. Da lufthavnen ble offisielt åpnet 01.07.1939 hadde man fått bygd en sirkelrund ekspedisjonshall og en hangar og verkstedbygg var påbegynt. Flyledelsen og sikringstjenesten ble ivaretatt av Staten. Plassforholdene på Fornebu gjorde at lufthavnen ikke kunne utbygges i takt med den økende trafikken, selv om de eksisterende rullebanene ble forlenget og nye rullebaner anlagt. En ny flyplass ble drøftet i Stortinget i 1956, 1962, 1970 og 1971 uten at det ble fattet vedtak. I 1988 anbefalte Regjeringen Gardermoen som hovedflyplass, men Stortinget vedtok at den nye hovedflyplassen skulle ligge på Hurum. Da de bestilte meterologiske undersøkelsene viste at tåkehyppigheten her var for stor, ble vedtaket om Hurum som den nye lufthavnen skrinlagt. Stortinget vedtok 08.10.1992 å bygge en ny hovedflyplass på Gardermoen, og Oslo Hovedflyplass AS ble stiftet 13.11.1992 som et heleid datterselskap av Luftfartsverket. At det ble et statsaksjeselskap, hadde vært en del av Regjeringens innstilling til Stortinget. 10.05.1996 skiftet Oslo Hovedflyplass AS navn til Oslo Lufthavn AS (OSL.) OSL overtok 01.01.1997 driftsansvaret for Fornebu og Gardermoen, og høsten 1998 ble flyhavnen på Fornebu nedlagt da storflyplassen på Gardermoen overtok all flytrafikken til og fra Oslo.