Statoil utviklet gjennom flere år kompetanse om bøyelasting og teknologiske løsninger til bruk i flerbruksskip. Som et ledd i videreutviklingen av Statoils skipsfartsvirksomhet skilte Statoil ut SMT Shipping and maritime technology i et eget selskap som fikk navnet Navion AS. Selskapet var operativt fra 1. oktober 1997, med Statoil og Rasmussengruppen som eiere. Selskapet ble drevet med armlengdes avstand til Statoil og kunne operere også utenfor Statoils geografiske områder. Statoil og Rasmussengruppen i Kristiansand hadde et 80/20 eierforhold. Navion ble et ledende shipping- og offshoreselskap i Norge og det fremste i verden på spesialområdet bøyelasting. Det ble også opprettet flere datterselskap av Navion ASA. Disse selskapene hadde som regel ingen ansatte, og ble opprettet midlertidig for å ivareta en spesifik funksjon for moderselskapet. I samarbeid med norske og internasjonale rederier disponerte selskapet omkring 50 egne og innleide skip av ulike typer. Selskapets arbeidsområde omfattet et bredt spekter av tjenester innenfor maritim offshorevirksomhet og transport av råolje. Navion la vekt på å utvikle avanserte teknologiske løsninger gjennom samarbeid og nære allianser med utvalgte ingeniør- og produksjonsselskaper. Ved å kombinere disse løsningene med Statoils egenutviklede flerbruksskip, kunne Navion tilby komplette produksjons-, laste- og transportløsninger for mindre felt. I 2001 inngikk Statoil og Rasmussengruppen avtale om at Statoil fra 1. oktober kjøpte Rasmussengruppens 20 prosent eierandel i rederiet Navion for 1550 millioner kroner. Det var også avtalt at Rasmussengruppen samtidig skulle overta Navions 50 prosent eierandel i driftsselskapet Rasmussen Maritime Services (RMS). I desember (2002) ble Navion solgt til Norsk Teekay AS, et heleid datterselskap av Teekay Shipping Corporation, for en netto salgspris på om lag USD 800 millioner. Økonomisk dato for transaksjonen ble satt til 1. januar 2003, og salget gjennomført i løpet av første halvår 2003.