1987 - 1992

Markedsavdelingen ble formelt etablert fra 1.7.1987 med et samlet ansvar for Televerkets generelle markedspolitikk og strategi. Forløperen til Markedsavdelingen var Markedsføringskontoret (ATM) ved Administrasjonsavdeling (A), etablert fra 1.6.1974. Kontoret hadde arbeidsoppgaver innen markedsføringsvirksomheten og kundetjenestene i Televerket. Fra 1.4.1983 ble det opprettet en egen markedsenhet ved Administrasjonsavdeling som ledd i styrkingen av Televerkets markedsføringsarbeid. Markedsenheten ble planlagt utbygd videre med sikte på senere omdanning til en egen markedsavdeling. Samling av markedsfunksjoner medførte en del endringer i organiseringen av Administrasjonsavdelingen. Markedseneheten ble midlertidig organisert med to teletjenesteseksjoner, tidligere 1. teletjenesteseksjon (AT1) og 2. teletjenesteseksjon (AT2). Den endelige organiseringen av markedsenheten skulle imidlertid finne sted etter tilsettingen av en ny leder for markedsenheten. Med virkning fra 1.6.1985 ble markedsenheten organisert med to markedsseksjoner 1. og 2. markedsseksjon, som erstattet de tidligere teletjenesteseksjonene (AT1 og AT2). Markedsseksjonene ble delt i markedsområder og fageheter. 1. markedsseksjon bestod av markedsområdene Lyd og bilde (AMF), Katalog (AMK) og Telemarketing (AMT). 2. markedsseksjon - Tekst og data (AMD), Radio- og manuelle tjenester (AMR) og Integrerte tjenester (AMX). Fagenhetene skulle ivareta oppgaver for begge markedsseksjonene, herunder Markedsstøtte (AMM), Takster (AMP) og Administrative EDB-systemer (AMS). Se filarkiv for mer info.

Arkivinstitusjoner: