Kontoret ble etablert i 1977 ved omgjøring av det tidligere 1. administrasjonskontor 1955-1977. Ved etableringen fikk kontoret ansvar for følgende saksfelt: Generell og intern administrasjon, forslagsordning for trygdeetaten, kontorteknisk rasjonalisering, sekretariat for Rikstrygdeverkets styre, lån og bidrag til sosiale formål m.v. og generelle og juridiske saker vedrørende Hovedavdeling IV. Fra slutten av 1970-årene sorterte også ansvaret for Trygdeetatens faste eiendommer, utstyr, inventar og lokaler under dette kontoret etter å ha blitt overført fra 1. administrasjonskontor 1955-1977 via Økonomiavdelingen, 3. økonomikontor der det sorterte en kort tid ca 1978-1979. Fra 1980 blir ikke "forslagsordning for trygdeetaten" og "lån og bidrag til sosial formål m.v." lenger nevnt som arbeidsfelt for kontoret. Ved omorganisering i 1989 ble kontoret avviklet og kontorets saksfelt ble for en stor del overført til det nye "Forvaltningskontoret 1989---".