Kontoret ble etablert ved omorganiseringen i 1955. I all hovedsak overtok kontoret trolig da de saksfeltene som tidligere hadde ligget til "Kontoret for personalsaker og administrasjon" (1942-1955). Fra opprettelsen hørte følgende saksfelt under kontoret: personal- og lønnssaker i Rikstrygdeverket og i trygdekassene, Rikstrygdeverkets budsjett og trygdekassenes kontorbygg og -lokaler. Kontoret fungerte videre som sekretariat for styret, det hadde ansvaret for innkjøp, fagopplæring og for opplysningsarbeid. Fra 1956 ble også ansvaret for trygdekassenes kontorutstyr lagt til kontoret. Fra 1965 ble det foretatt visse endringer av arbeidsoppgavene ved 1. og 2. administrasjonskontor. Funksjonen som sekretariat for Rikstrygdeverkets styre ble bl.a. overført fra 1. til 2. administrasjonskontor, men allerede i 1967 ble denne funksjonen tilbakeført til 1. administrasjonskontor. Det ble fra 1965 videre foretatt en endring i arbeidsdelingen mellom de to kontorene ved at 1. administrasjonskontor fikk ansvaret for Rikstrygdeverkets administrasjonssaker mens ansvaret for Trygdekassenes administrasjonssaker ble lagt til 2. administrasjonskontor. Med "administrasjonssaker" menes trolig bl.a. personalsaker og ansvaret for kontorlokaler etc. Etter disse endringene hadde kontoret ansvaret for: Rikstrygdeverkets administrasjonssaker, informasjonstjenesten, Sosialtrygdens Fagskole, forvaltningen av Rikstrygdeverkets midler, kjøp og salg av verdipapirer og for Rikstrygdeverkets alminnelige kassaforretninger. Se mer i papirkatalog 1263.1/10 bind 1.

Arkivinstitusjoner: