Amtm.s veitilsyn hjemlet i instruks 7.2.1685. Veilov 28.7.1824 jf lov 15.9.1851 overlot amtm. bestyrelse av veivesenet over veiinspektør og amtsveimestre. Tilleggslov 26.6.1893 åpnet for kombinert adm. av statens og amtkommunens veivesen m. amtsingeniør (fra 1919 overingeniør) i de fleste amt. Lov 21.6.1912 etabl. amtsveistyret (fylkesveistyret). Amtsing. ble ansatt av dept. etter innstilling av amtsveistyre. For hovedveienes vedk. sto amtsing. direkte under sentraladm. Rundt amt-/overing., senere veisjef, vokste vegkontoret frem (kgl.res. 1.7.1960, instr. for vegsjefene, kgl.res. 15.12.1972 vedr. instr. for vegadm. i distriktene av 22.12.1972, endr. 11.5.1984, 7.8.1990). Etter vegl. 21.6.1963 var fylkesutvalg eller spesielt valgt fylkesvegstyre vegmyndighet for fylkesveger m. fylkesting som overordn. organ. Avgjørelsesmyndighet ble i større grad delegert til vegkontorene, som foresto fellesadm. av riks- og fylkesvegene. Ved lover 28.1.1977 + 30.6.1978 ble vegloven endret. Vegkont. i fylket skulle gjennom Vegdir. være Samferdselsdept. fagorgan - og tilsvarende for fylkeskom. Vegsjefen var underlagt Vegdir. i riksvegsaker og fylkesutvalget i fylkesvegsaker. Amtmannen fikk befatning med motorvognsaker på slutten av 1800-tallet. Saksfeltet lå i perioden 1913 - 1960 ves.under Statens bilsakkyndige og politiet. Vegsjefen i fylket ble i 1960 de sakkyndiges adm. overordnete; fra 1977 også faglig med det nye etatsnavnet Biltilsynet; etter 1995 trafikkstasjoner. Statens vegvesen Oslo etabl. 1.1.1991; fikk fra Statens vegvesen Akershus overført ansvaret for Biltilsynet i Oslo. Fics database for arkivsystem med tildeling av journal- og dokumentnummer opprettes samme dato. 1993 ble anleggsdistrikter endret til enkeltanlegg:E6 syd Foll, Ny Strømsveg, Gardermoveg, E18, rv160 Bekkestua og seksjon for byggeplan/tunnel.01.07.95 Biltilsynet Oslo endres til Oslo trafikkstasjon.Vegkont. organiseres i 4 avd mot tidligere 7.