I 1862 ble jernbanestrekningen Hamar-Grundset åpnet. Historisk var dette den nest eldste jernbanestrekning som ble utbygget her i landet, etter at at den første jernbane Oslo-Eidsvoll ble åpnet i 1854. I 1862 ble også strekningen Lillestrøm-Kongsvinger åpnet. Arkivmessig hører imidlertid denne banen til et annet distrikt, Oslo, og arkivsakene vil her være å finne i Statsarkivet i Oslo. I 1883 ble all statlig jernbanedrift i Norge inndelt i distrikter, og 3. distrikt fikk sin administrasjon i Hamar. (Senere, fra 1913: Hamar Distrikt). Sydgrensen for distriktet ble Eidsvoll, og det strakte seg nordover Rørosbanen til Tynset, Dovrebanen til Dombås og også Raumabanen ble inkludert i Hamar Distrikt. Som nevnt ble Kongsvingerbanen tilhørende Oslo Distrikt og også Solørbanen kom til å høre inn under dette distriktet. Distriktsinndelingen ble i hovedsak stående helt til i 1989, da en større omorganisering ble foretatt. Etter dette har etaten gjenomgått flere omstruktureringer, en av de viktigste ble gjennomført i 1996, da ansvaret for jernbanens infrastruktur ble skilt ut, og underlagt Jernbaneverket. Arkivsakene etter Hamar Distrikt har blitt avlevert til Statsarkivet i Hamar i flere omganger. Dels har arkivsakene vært plassert på Jernbanemuseet og avlevert derfra, dels fra den tidligere distriktsadministrasjonens lokaler i Hamar. Deler av arkivaliene ble også fraktet til Statsarkivet fra loftsetasjen på Hamar Stasjon. Selv om det nå fullføres en katalog for arkivsakene, må en anta at ytterligere materiale med tiden vil komme til, slik at katalogen må oppdateres og revideres også i framtiden. For framfinning i arkivsakene, anbefales benyttet den elektroniske søkemuligheten som ligger i ASTA-programmet. Det kan også være nyttig å bruke kortregistrene som fulgte med Distriktssjefens arkiv, og som er plassert helt bakerst i magasinplasseringen i Statsarkivet i Hamar. Nyttig litteratur: Einar Østvedt: De norske jernbaners historie bd. 1-3, 1954. Bjerke/Stenersen: Rørosbaneboka.