Da Stortinget den 8. oktober 1992 bestemte seg for at Gardermoen var stedet for den nye hovedflyplassen, ble det samtidig vedtatt at tog skulle være det viktigste transportmiddelet. Et nytt høyhastighetstog skulle være et konkurransedyktig, framtidsrettet og miljøvennlig transportalternativ og NSB Gardermobanen AS ble opprettet med ansvar for å bygge den nye jernbanestrekningen. NSB Gardermobanen AS (NSB-GMB) ble stiftet 24. november 1992 som et aksjeselskap heleid av staten ved daværende NSB. Selskapet har vært organisert i flere enheter med en sammensatt struktur, som har gjennomgått en rekke omorganiseringer. De administrative oppgaver har vært fordelt på enheter for Økonomi og administrasjon, Personal og organisasjon og Informasjon. En egen enhet har hatt ansvar for Kontrakt- og prosjektkontroll. Den største faglige enhet har vært Utbyggingsenheten med en rekke underavdelinger/-enheter som har endret seg over tid. Fra 1997 til 2000 eksisterte det egne enheter for Banedrift, Trafikkdrift og Salg og Marked. Selskapet var gitt i oppdrag å bygge en dobbeltsporet høyhastighetsbane mellom Oslo og hovedflyplassen på Gardermoen, og derfra videre til Eidsvoll. NSB-GMB fikk også ansvaret for forberedelse av jernbanens drift. Utbyggingen av jernbanetraseen begynte i 1994 og i løpet av en femårsperiode ble det bygget 66 km trase, inkludert Romeriksporten på 13,8 km. Den 1. oktober 1996 vedtok Stortinget at NSB-GMB også skulle stå for driften av den nye banen. Den 8. oktober 1998 åpnet Gardermobanen for trafikk, men på grunn av utett tunnel måtte man kjøre utenom Romeriksporten. I løpet av det neste året fikk man tettet tunnelen og den 22. august 1999 åpnet Romeriksporten for trafikk og Gardermobanen var i full drift fra den datoen. Regjeringen la i april 2000 fram sitt forslag til gjeldsstruktur, organisering og eierskap for NSB-GMB. I juni 2000 behandlet Stortinget Regjeringens forslag, og vedtok blant annet at infrastrukturen til NSB Gardermobanen AS skulle overføres til Jernbaneverket. Med virkning fra 1. januar 2001 skiftet selskapet navn fra NSB Gardermobanen AS til Flytoget AS. Med overføringen av infrastrukturen til Jernbaneverket var utviklingen fra et utbyggingsselskap til et trafikkselskap fullført. For generell informasjon om NSBs organisatoriske utvikling vises det til tilknyttet fil ”Omtale av Norges Statsbaner”.