Før 1948 omfattet Den alminnelige avdeling sosialkontorene. I 1948 ble det opprettet et særskilt administrasjonskontor for Sosialdepartementet. Kontoret ble lagt til Den alminnelige avdeling. I 1967 ble Administrasjonskontoret omgjort til en egen avdeling med flere kontor. Sosialkontorene utgjorde en selvstendig avdeling. Den fikk navnet Sosialavdelingen. Sosialavdelingen besto i 1967 av 1., 2., 3., 4. og 5. sosialkontor. Organisering av arkivet De enkelte kontor i Den alminnelige avdeling hadde rene kontorarkiv inntil 1958. Etter hvert ble det innført delvis felles arkiv. I oktober 1958 ble det innført felles journal for avdelingen, og fra 1959 felles kopibok. I 1967 fikk Sosialavdelingen også et felles sakarkiv for administrative saker. For fagsakene var det fortsatt kontorarkiv. Arkivnøkkelen ble likevel felles for Den alminnelige avdeling i 1958. Den var inndelt slik at de enkelte kontor hadde hver sine klasser. Referatprotokoller var felles for hele Sosialdepartementet fra 1958. Referanse finnes i katalog "Sosialdepartementet, arkivet".