Kontoret ble etablert ved omorganiseringen i 1955. Fra opprettelsen hørte følgende saksfelt under kontoret: kjøp og salg av verdipapirer, lån av felles fondsmasse, lån og bidrag av reguleringsfondene og Rikstrygdeverkets alminnelige kasseforretninger. Fra 1965 ble det foretatt visse endringer av arbeidsoppgavene ved 1. og 2. administrasjonskontor. Funksjonen som sekretariat for Rikstrygdeverkets styre ble bl.a. overført fra 1. til 2. administrasjonskontor, men denne funksjonen ble allerede i 1967 tilbakeført til 1. administrasjonskontor. I 1965 ble det videre foretatt en endring i arbeidsdelingen mellom de to kontorene ved at 1. administrasjonskontor fikk ansvaret for Rikstrygdeverkets administrasjonssaker mens ansvaret for Trygdekassenes administrasjonssaker ble lagt til 2. administrasjonskontor. Med "administrasjonssaker" menes trolig bl.a. personalsaker og ansvaret for kontorlokaler etc. Etter disse endringene hadde kontoret ansvaret for: Trygdekassenes administrasjonssaker, samlet utbetaling av pensjoner og trygdeytelser, lån og bidrag til sosiale formål og altså i et par år sekretariat for Rikstrygdeverkets styre. I 1967 ble ansvaret for lån og bidrag til sosiale formål m.v. overført til 1. administrasjons-kontor mens det i årene 1955-1967 hadde sortert under 2. administrasjonskontor. Dette innebar trolig at ansvaret for det som i 1955 ble beskrevet som "lån av felles fondsmasse, lån og bidrag av reguleringsfondene" under 2. administrasjonskontors saksfelt, nå ble overført til 1. administrasjonskontor. Fondsforvaltning for øvrig ble overført til Økonomiavdelingens 1. økonomikontor 1967-1992. Etter dette ble kontorets ansvarsfelt pr 1967 beskrevet som: saker vedrørende lokale organer, personell, faste eiendommer, kontorlokaler, inventar m.v.... Se mer i papirkatalog 1263.1/10 bind 1.

Arkivinstitusjoner: