Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) er hjemlet i barnehageloven §19 og i opplæringsloven §5-&. Det finnes store lokale forskjeller i hvordan ppt er organisert og dens dekningsgrad. De kan enten vøre rent kommunale, interkommunale eller fylkeskommunale. Fagsammensetningen kan også variere. Tjenesten begynnelse kan spores tilbake til etterkrigstiden og de store skolereformene som tok sted i tiårene som fulgte. Da begybnte det gradvis å vokse fram en forståelse for spesialpedagogiske behov i større grad burde møtes innfor det vanlige skoleverket. på midten av 1940-tallet åpnet Norges første skolpsykologiske kontor i Aker kommune og andree kommuner fulgte snart etter. Utviklingen av skolepsykologhelsetjenesten utover landet var derimot ujevn, dels på grunn av lokale forhold. Ved en endring av folkeskoleloven v 1936 , ble alle landets kommuner i 1955 pålagt å tilby hjelpeundervisning(tidligere særundervisning) til elever som trenger ekstra hjelp for å gjennomføre folkeskolen, men som samtidig hadde for moderate vansker til å plasseres i spsialskoler. Endringer av folkeskoleloven skjøt fart i utbyggingen av skolepsykologitjenesten, som senere skulle bli pedagogisk-psykologisk tjeneste, da en større andel elever enn tidligere nå hadde krav på hjelpeundervisning. Tjenesten sine hovedoppgaver er å sikre alle barn, elever og voksene med behov for spesialpedagogisk hjelp for et inkluderende, likeverdig og tilpasset tilbud. PPT skal også bistå skolene med kompetanseutvikling og organisasjonsutvikling for å bedre legge til rette for elever med særlige behov. I de tilfeller hvor loven krever det, skal de også utarbeide sakkyndige vurderinger. Arkiv etter denne arkivskaper innholder som regel klientmapper.

Arkivinstitusjoner: