Ledelsen i Vestlandske Petroleumskompani bestemte i 1910 å etablere et distriktskontor og tankanlegg i Nord-Norge. I januar 1911 kjøpte selskapet en tomt på 10-15 mål på Sama ved Harstad. Tomten fikk navnet "Samaklubben". I 1913 startet byggingen av anlegget. Anlegget startet sin virksomhet høsten 1915. Da var det bygget ferdig kai, lagerhus, fyrhus, formannsbolig og to tanker på 800 og 1200 kubikkmeter. Distriktskontoret og tankanlegget hadde i starten ansvar for å forsyne mindre tankanlegg i Harstad distrikt med petroleumsprodukter. Harstad distrikt dekket deler av Nordland og Troms fylke. Fra Røst i sør, til og med Alteidet og Kjækan i nord. Etter 1945 steg etterspørselen etter petroleumsprodukter i Nord-Norge og distriktskontoret fikk ansvar for forsyning av tankanlegg i Finnmark, Troms, Vesterålen, Lofoten, Lødingen og Narvik-området. De første årene av driften ble petroleum transportert til forskjellige mindre tankanlegg i distriktet med fat og transportskøyter. Fra midten av 1920-tallet overtok tankbåtene M/S Vesco og M/T Esso 33 transporten. 20. mai 1940 ble anlegget bombet og satt i brann av tyske fly. En tank og all bebyggelse og fatbeholdning ble totalskadd. Etter krigen ble et nytt og større anlegg bygget opp igjen. M/T Vesco ble torpedert i 1941 og M/T Esso 33 ble overført til Bergen i 1962. Tankbåtene M/T Esso 30 og M/T Esso 6 overtok ansvaret for transport av petroleumsprodukter på strekningen Trondheim - Kirkenes. I 1980 ble det også etablert kontor for Esso Exploration and Production i tilknytning til distriktskontoret. Dette kontoret hadde hovedansvar for leting og produksjon av olje og gass utenfor Nord-Norge. Tankanlegget og distriktskontoret ble lagt ned i 2003 og 2004. Tanker og rør ble fjernet i 2009 og 2010.