I 1898 kjøpte Hans P. Jacobsen og apoteker Fred. Hegge de gamle skipsverftene på begge sider av Kongshavn i Langesund. Samme høst fornyet de utslitt materiell fra det gamle verftet og ansatte båtbygger Hans Henrik Hansen fra Ekstrand som arbeidsformann og satte i gang med trebåtbygging. Alt før 1902 meldte tanken om et mekanisk verkted seg. I 1902 ble Hans P. Jacobsen eneeier. Langesund Mekaniske Verksted ble konstituert våren 1914. 10. april 1967 overtok bergensfirmaet Sverre Munck driften og reddet verkstedet fra konkurs. Men to tredjedler av de ansatte ble sagt opp, og bedriften sto igjen med 65 ansatte. Verkstedet ble gjort om til en ren produskjonsbedrift med hovedvekt på bygging og montering av store skipskraner. Til dette arbeidet trengte verkstedet selv en flytekran som var i stand til å løfte de ferdigbygde skipskranene (Munckloaders) om bord. Dermed ble krana VINCAM bygd på Smietangen i 1968. Krana var et havgående fartøy med de nødvendige slepeinnretninger. Etter hvert ble navnet endret til Langesund Industri AS. Kranbygging var hovedbeskjeftigelsen i de seks-sju årne Sverre Munck AS eide verkstedet. I 1973 og 1974 deltok verkstedet i byggingen av to oljeboringsplattformer. Sommeren 1973 talte arbeidsstokken 130 ansatte. På denne tiden var Bent Winnes direktør. Sverre Munck AS ble aldri helt poupulær i Langesund. I juni 1973 måtte Staten gå inn med ny kapital i konsernet for redde arbeidsplassene. 1. januar 1974 ble bedriften overtatt av det statseide AS Horten Verft. Det nye navnet ble da Langesund Verft AS. Ny daglig leder ble Arne Thorbjørnsen. Verkstedet skulle nå bygge senterseksjoner for tankskip som ellers ble bygd i Horten. I 1978 ble Thorbjørnsen avløst av Anders Lunde som ble i stillingen til bedriften gikk konkurs i 1986. Så ble verkstedet overtatt av Munck International, men alt i 1987 forlangte Brødrene Sørensen verkstedet slått konkurs. På denne tiden hadde bedriften 54 ansatte. Kilde: Fra skipsverft til offshore-verksted, 1999