1883 -

Det ble opprettet egne divisjoner for hver banestrekning, med et felles sekretariat i Christiania. Da hovedstyret for jernbanene ble opprettet i 1883, ble bestyrelsene av banene lagt under en sentralledelse, og de spesielle direksjonene ble opphevet. Fra 1883 var de forskjellige banestrekningene fordelt på 6-9 trafikkdistrikter. Første trafikkdistrikt, fra 1913 Kristiania/Oslo trafikkdistrikt, med adresse i Christiania var ledet av distriktsforstanderen og delt inn i 3 avdelinger: banenavdelingen, trafikkavdelingen og maskinavdelingen. Baneavdelingen besto foruten en distriktsingeniør av 3 seksjonsingeniører; 4 fra 1896 til 1912. Driftsbestyrer i trafikkavdelingen var samtidig distriktsforstander. Maskinavdelingen var ledet av en maskiningeniør. Endringer i organisasjonsstrukturen ved kgl.res. 31.05.1912, ikrafttredelse fra 15.02.1913. Distriktsforstanderen fikk navnet distriktssjef, og i stedet for distriktsingeniør og seksjonsingeniører: overingeniører og underordnete inspektører. Driftsbestyreren utgår. Banestrekninger, åpnet: Lillestrøm-Kongsvinger 03.10.1862. Oslo-Halden 02.01.1879. Halden-Riksgrensen 25.07.1879. Ski-Sarpsborg 24.11.1882. Kongsvinger-Flisa 03.11.1893. Flisa-Elverum 04.12.1910. Gjøvikbanen 26.11.1902.

Arkivinstitusjoner: